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 Oggetto del messaggio: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 19/05/2020, 8:25 
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Un membro della pattuglia acrobatica canadese Snowbirds si è lanciata dopo un decollo in coppia ed una strana manovra che sembra, a me, un recovery da uno stallo.
Si vedono le eiezioni dei due seggiolini ma nessun paracadute, almeno nel filmato.
Un membro è deceduto, l'altro è ferito gravemente.

https://nationalpost.com/news/canada/cp...hes-in-b-c

https://youtu.be/6nEtMc2F6e8

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 Oggetto del messaggio: Re: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 20/05/2020, 11:28 
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Guardando e riguardando credo che abbiatirato troppo per convertire velocità in quota e confermo lo stallo con autorotazine/inizio vite. Quindi l'eiezione di entrambi i seggiolini. Non so se con attuatore unico o ognuno ha tirato il suo. Con i posti affiancati è molto difficile e soprattutto non so se ha seggiolini zero zero quell'aereo.

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 Oggetto del messaggio: Re: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 20/05/2020, 16:30 
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duck4 ha scritto:
Guardando e riguardando credo che abbiatirato troppo per convertire velocità in quota e confermo lo stallo con autorotazine/inizio vite. Quindi l'eiezione di entrambi i seggiolini. Non so se con attuatore unico o ognuno ha tirato il suo. Con i posti affiancati è molto difficile e soprattutto non so se ha seggiolini zero zero quell'aereo.


Ho letto che non hanno lo zero/zero Gigi. Mi pare 60 KIAS minimi per un lancio con possibilità di successo.
Non comprendo la virata a sinistra. Ok convertire la velocità in quota utile al lancio ma sempre diritto e senza far scadere troppo la velocità e poi lancio. Tutta ipotesi ma la virata, che non pare dovuta allo stallo incipiente, non la comprendo.

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 Oggetto del messaggio: Re: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 23/05/2020, 12:32 
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Il Canadair CL41 Tutor installa due sedili eiettabili della Weber appositamente modificati e dedicati al velivolo canadese. Non sono seggiolini zero-zero ma ha hanno bisogno di almeno 80 Knots per rendere sicura l'espulsione del pilota.

Come ovviamente abbiamo sempre scritto, non possimo sapere che cosa sia effettivamente successo se non ipotizzare un probabile e imprevisto calo della spinta del motore e il tentativo di recuperare quota per effettuare un lancio in sicurezza.

E' possibile che probabilmente l'ufficiale donna che rappresentava gli Snowbirds non fosse sufficientemente preparata ad un'emergenza simile e che probabilmente il fattore umano e' una delle concause di questa tragedia.

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 Oggetto del messaggio: Re: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 24/05/2020, 13:19 
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Ho ritrovato la descrizione delle specifiche del seggiolino Weber CL41 in uso sui Canadair CL41 della pattuglia acrobatica Snowbirds

Cita:
Weber CL-41 seat with AERO Drogue System

This seat was built by Weber Aircraft and is still in use in the Canadair CT-114 Tudor trainer. The photographed seat shown is one that was modified by Aero to improve seat separation, and used in a test program.

The Canadian Air Force determined that the standard rotary actuator (butt-snapper) system was giving inadequate seat separation. This could lead to seat impacting with either the crewman or the parachute as the parachute deployed, potentially risking injury to the crewman. Aero developed a modification which consists of a 36 inch drogue parachute and telescoping arm to provide additional drag on the seat. This provides greater clearance between the crewman and the seat by slowing the seat at a rate that changes its trajectory at a different rate than the parachute does the crewman's trajectory.

The arm is mounted on the seat back on the outboard side of the rails along with the pack for the drogue parachute. A cable static line releases the pack during seat movement and arms the release for the telescoping arm. As the seat separates from the aircraft the 36 inch drogue is aerodynamically deployed. It rapidly fills and begins to become effective. As an unintended benefit it acts to stabilize the seat in flight. 0.8 seconds after the cable arms the release the arm is unlocked and the drogue pulls the arm downward to the lock position, then extends the telescoping section to its maximum length of about 5 feet. The seat systems are unaffected by the addition of the drogue system and therefore at approxamately 1 second after seat ejection the seat separation system begins to function.

The lap belt (a new Koch design) is released by gas pressure. This belt uses the standard shoulder harness but incorporates a negative G strap. Then the seat separation rotary initiator would fire to push the aircrew away from the seat. The lap belt would separate at a point where it would retain the parachute arming lanyard and this would start the parachute deployment.

The drogue/arm system at this point would help retard the seat to allow for much greater separation than normal. As the main recovery parachute deploys the seat would safely fall away from the crewman and parachute. This system was developed for the CT-133 ejection seat originally by Aerospace Equipment Research Organization (AERO). This system is based on, but different from the one used on the CT-133.


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 Oggetto del messaggio: Re: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 25/05/2020, 14:06 
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Lo dico senza peli sulla lingua: 2020 e ancora vanno in giro così?
Che poi il Canada non è la Somalia...

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 Oggetto del messaggio: Re: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 01/06/2020, 11:56 
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Dopo le polemiche che si sono innescate in seguito all'incidente, la stampa canadese rende noto il fatto che il Ministero della Difesa ha in preparazione una gara per la sostituzione dei seggiolini eiettabili Weber installati sui Tutor CL41 degli Snobirds con un nuovo modello con caratteristiche zero-zero.

Cita:
Snowbirds were waiting for new ejection seats before deadly crash. Now DND won’t say if gear was replaced

VANCOUVER—The crucial piece of safety equipment that offered the last chance to save the life of Capt. Jenn Casey when she ejected from a Snowbird CT-114 Tutor Jet earlier this month had been targeted for replacement by a much more sophisticated system as far back as 2015, military records show.

Twelve days after the tragedy, the military won’t say whether the Canadian Forces fleet’s ejection seats have yet been replaced, or whether the ejection seats used by Casey and pilot Capt. Richard MacDougall that day were still an outdated technology that the military knew was less effective at saving lives in the flying conditions used by the Snowbirds than more modern systems.

Although the cause of the crash that took place in Kamloops, B.C., moments after the Snowbirds CT-114 Tutor Jet took off is not yet publicly known, one thing is certain: MacDougall and Casey both ejected from the plane, their lives depending on the absolute last resort safety equipment available to them — ejection seats.

While MacDougall survived the ejection, Casey did not. And there is no question that modern ejection seat technology the Department of National Defence planned to place in the Snowbirds fleet offers a greater chance of survival for the kinds of scenarios in which the Snowbirds fly, compared to the older ejection seats originally used in the Tutor jets.

It’s led aviation safety experts across the country to ask the question: Could the jet’s technology have given Casey a better chance of survival?

The Department of Defence did not respond to repeated questions about the state of the ejection seats on the jets first built in 1965.

Ejection seats have a certain set of parameters — called an “envelope” — in which they will work as expected and give the person ejecting the greatest chance for survival.

State of the art ejection seats work in what’s called “zero-zero” conditions, meaning the plane can be at zero altitude, and zero air speed, and the seat will still rocket the occupant high enough in the air for the parachute to open and the occupant to land safely.

Older ejection seats can also save lives, but they work under more limited conditions. The ejection seats original to the Snowbirds jets were manufactured by Weber Aircraft. According to several experts, the seats work from zero altitude if the plane is travelling at a speed of 60 knots. The direction of the plane also influences the effectiveness of the seat, while this is a less important factor with the zero-zero seats.

In the case of the Snowbirds, they are regularly in high-risk circumstances for ejection: They fly at high speeds, close together, at low altitude and perform aerobatics.

“What matters, that most important component of any single-engine, high-speed military aircraft, is that you’ve got to have an ejector seat that will allow the survival of the occupant in the kind of manoeuvres that the plane performs,” said John Pottinger, a longtime aviation safety expert based in Vancouver.

If the Snowbirds are still using the old Weber seats, Pottinger says, “We have not reduced the risk to a level most Canadians would consider acceptable.”

The military has been aware of the aging nature of the CT-114 ejection system, and has expressed a need to replace it as far back as 2015, when the national Defence Department released a report on a project then called the CT-114 Life Extension Beyond 2020.

“The upgrade may include replacing wing components, replacing the ejection seat with a zero/zero capability and improving the wheel breaks to allow operations at remote locations,” the 2015 document reads.

An official record of the project under the Department of National Defence’s investment plan, updated in January makes no mention of ejection seats. In an email, a spokesperson for the department told the Star the project is in the “options analysis” phase. The spokesperson did not respond to repeated questions about whether the ejection seats have been updated as part of the project.

Media reports from 2016 showed the military did test an updated ejection seat for the CT-114 Tutor off the back of a Dodge Ram. The Department of Defence did not respond to questions about whether that test led to updates to the Tutor jets.

The defence spokesperson wrote in an email that the intention of the CT-114 Life Extension Beyond 2020 is to update the CT-114 jets so they’re usable until 2030. That’s a change from previous plans detailed by the department in 2012 media reports, which said the 1960s jets would be retired by 2020.

“The CT-114 Tutor aircraft has proven to be a very resilient platform to maintain and upgrade,” a portion of the email reads. “On-aircraft maintenance is done by RCAF technicians from 431 Sqn on a regular basis, and an additional Periodic Inspection is completed by IMP Aerospace every 400 flying hours. This includes further maintenance and repairs to ensure the aircraft remains serviceable for first-line operations.


https://www.thestar.com/news/canada/202...laced.html

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 Messaggio Inviato: 01/06/2020, 16:14 
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 Oggetto del messaggio: Re: Incidente Snowbird Canadian Air Force
 Messaggio Inviato: 02/06/2020, 15:27 
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Alcune nuove informazioni sono state rilasciate ufficialmente dagli organi investigativi della RCAF canadese riguardanti l'incidente del Canadair CL41 Titor della pattuglia acrobatica Snowbirds.

Una foto ripresa da un spotter durante il decollo della coppia di CL41 dimostra che probabilmente l'origine della flame-out che ha portato alla perdita del velivolo e stato un bird-strike.

Nella foto e' evidenziato con la freccia il volatile che probabilmente e' stato ingerito dalla presa d'aria destra e ha danneggiato i primi stadi del compressore motore.

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