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Indice  »  Flight Crews Area  »  Medical Check and Human Factor

 

 


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 Oggetto del messaggio: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 20/06/2012, 13:44 
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Molto interessante!!! Da AV:

Cita:
An Air Berlin Airbus A330-200, registration D-ALPA performing flight AB-9721 from Palma Mallorca,SP (Spain) to Munich (Germany), was on approach to Munich about 15 minutes prior to landing, when the crew declared PAN PAN reporting they were fatigued and needed to perform an automatic landing. The airport needed to temporarily invoke procedures to protect the ILS category III zones to permit an automatic landing. The aircraft continued for a safe landing on runway 26L about 15 minutes later at 10:27L (08:27Z).

The German Luftfahrtbundesamt (LBA) confirmed the incident and reported they are investigating the occurrence.

On Jun 19th 2012 the German BFU stated the occurrence has been reported to the BFU and the BFU have opened an investigation, first information is to be released in the monthly bulletin published in July 2012.


Consiglio anche di leggersi tutti i commenti

http://avherald.com/h?article=451572e0&opt=0

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 20/06/2012, 15:34 
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E' abbastanza chiaro il motivo, se comincia LH c'è da sperare bene!

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 20/06/2012, 19:57 
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No comment,anche se mi viene difficile pensare che una compagnia tedesca lasci correre sul massimale ore,piuttosto può essere un caso raro (da verificare) nel quale entrambi erano stanchi,o perchè no,non tolgo l'ipotesi di un inizio di protesta!
Trovo comunque interessante questo commento!
Cita:
There r some empirical studies which show no significant difference in terms of safety btw higher and lower workload, if it is within current regulations.
The same applies to medical professionals. In the US the physicians have higher workload compared to their european counterparts, but the level of experience is different as well (e.g. danish surgeons in their 40s do not have the same scope of expertise as the US docs in their 30s -they work much longer and thus have exposure to more cases). So there will be always a tradeoff btw workload and experience.

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 20/06/2012, 20:47 
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Se si considera come forma di protesta sono sicuro che ha attirato parecchia attenzione!

Sono sicuro che questo avrà sicuramente delle conseguenze, quanto meno nei termini di quello che sono le diposizioni d'impiego degli equipaggi.

Steve

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 20/06/2012, 20:48 
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Ok riformulo. Stanno per uscire le nuove FTL che saranno molto peggiori di quelle attualmente in uso. Le nuove Flight Time Limitations sono state rifiutate da tutte le associazioni di piloti in europa. Per cui questo E' l'inizio di una protesta.

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 20/06/2012, 21:11 
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Non mi sorprende che sia coinvolta Air Berlin. L'anno scorso a settembre c'è stato un problema a bordo di un A330, per cui il servizio medico della compagnia ha rifiutato assistenza via radio sostenendo che si trattava di un fatto "politico" legato alla questione di un composto chimico.

Cito da AVHerald:

Cita:
An Air Berlin Airbus A330-200, registration D-ALPI performing flight AB-7249 from New York JFK,NY (USA) to Berlin Tegel (Germany) with 254 passengers and 10 crew, was climbing through 2500 feet out of New York when an unusual odour of wet pullovers was observed in the cockpit and cabin, especially in the forward area of the cockpit. The crew identified the smell as oil fumes and continued the climb to FL380 where the odour reduced to bearable intensity. Several cabin crew reported headache resulting from the fumes, cockpit crew members complained about dizziness and tumb fingers causing difficulty to operate the MCDU. Medical services contacted via radio refused service arguing the oil fumes event was "political" because of the involved TCP ("TriCresyl Phosphate") problems. After monitoring the oil consumption over the first 4 hours of the flight the crew identified a loss of 4 quarts of oil for the left hand engine (PW4168) with the right hand engine's oil consumption remaining normal. During the approach to Berlin, while descending through FL070 the smell increased in intensity again. The aircraft continued for a safe landing on Tegel's runway 26R about 7 hours after departure from New York. The purser received serious injuries.

All flight and cabin crew delivered blood samples. The purser was in hospital care for more than 2 days. The flight crew complains about lasting impact on their health like dizziness and tumb fingers.

Maintenance reported the carbon seals at the left engine's spinner were leaking substantial amounts of oil.

Germany's Civil Aviation Authority (LBA) reported they received an occurrence report by Air Berlin and are investigating.

Germany's Bureau for Aviation Accident Investigation (BFU) confirmed the BFU have initiated an investigation.

On Nov 29th 2011 the BFU reported in their monthly bulletin, that all crew complained about headache, cough, hoarseness, lack of powers of concentration, dizziness, difficulty in swallowing as well as slightly numb finger tips.

Air Berlin confirmed that the flight experienced short term odours during climb and descent, which were noticed by both cockpit and cabin crew but dissipated quickly. The airline is currently not able to provide further details due to the ongoing investigation.

In a new statement Air Berlin reported on Oct 4th, that an occurrence report was immediately submitted to the LBA. The airline did not see any necessity to submit a report to the BFU arguing the events did not constitute a serious incident, however, submitted a report on Sep 28th stating they wanted authorities have the final assessment. Immediately after landing the members of the crew received medical care and were examined by "Berufsgenossenschaftlicher und Arbeitsmedizinischer Dienst" (BAD - trade associations' and industrial medical service), who did not find a causal link between the odour and the symptoms suffered by the members of the crew. The purser, who had been submitted to hospital care, was released with normal values in the meantime. The technical logs showed, that the oil consumption of the left engine was well below limits, nonetheless, the engine was replaced without technical necessity.

A similiar occurrence spanning multiple flights had occurred with another Air Berlin A332 earlier this year, see Incident: Air Berlin A332 at Bangkok on Apr 11th 2011, departed with engine required to be changed, Incident: Air Berlin A332 near Munich on Apr 9th 2011, strong smell of oil on board and Incident: Air Berlin A332 near Munich on Apr 8th 2011, smell of oil on board.

The theory, that oil fumes by the nature of the ingredient TriCresyl Phosphate entering the cabin through the bleed air system may cause toxic symptoms (named Aerotoxic Syndrome), has been consequently denied by the industry over decades arguing that no scientific evidence of a causal link between TCP and the Aerotoxic Syndrome could be produced. In the recent years scientific studies however proved a causal link between TCP in form of oil fumes via bleed air and the Aerotoxic Syndrome. These results led to a court verdict in Australia in 2010 awarding compensation to a flight attendant, who had been exposed to fumes leading to an Aerotoxic Syndrome. The results of this recent scientific research are currently being discussed in the national parliaments of a number of countries with the expectation of rules changing.

Additional filters for the bleed air systems promising to substantially reduce oil fumes are available, these filters however have not been applied to Air Berlin's aircraft as of current.

Newest aircraft designs, for example the Boeing 787, no longer supply the cabin air conditioning systems with engine bleed air.


Magari non c'entra nulla e mi posso sbagliare, però qualcosa mi dice che comunque in quella compagnia ci sono dei contrasti.

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 21/06/2012, 16:47 
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Non conosco le procedure e implicazioni degli automatic landings, ma personalmente ritengo che in questo caso si tratti di una chiara forma di protesta ( tutti e due i piloti così stanchi da non poter effettuare l'atterraggio?).

Ciò che mi ha lasciato stupito sono i commenti. In particolare il fatto che molti fossero discordanti ( il che potrebbe essere normale) e che è evidente che molti piloti volano in condizioni di fatica.

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 21/06/2012, 16:56 
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Una compagnia di cui non faccio il nome, ha proposto che per i piloti in stand-by non ci sia più l'albergo, ma che dormano sui divanetti nelle salette dedicate in aeroporto. Credo che anche questo non migliori l'eventuale riposo di un pilota che poi debba trovarsi a prestar servizio.

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 21/06/2012, 17:00 
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ddaquila ha scritto:
Una compagnia di cui non faccio il nome, ha proposto che per i piloti in stand-by non ci sia più l'albergo, ma che dormano sui divanetti nelle salette dedicate in aeroporto. Credo che anche questo non migliori l'eventuale riposo di un pilota che poi debba trovarsi a prestar servizio.

Se non vado errato proprio questa (divanetti perchè l'algergo non era pagato) fu una delle cause di un incidente di una compagnia regionale in USA, con un turboelica in condizioni di ghiaccio.

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 Oggetto del messaggio: Re: Tired crew declared PAN
 Messaggio Inviato: 21/06/2012, 18:15 
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pippo682 ha scritto:
ddaquila ha scritto:
Una compagnia di cui non faccio il nome, ha proposto che per i piloti in stand-by non ci sia più l'albergo, ma che dormano sui divanetti nelle salette dedicate in aeroporto. Credo che anche questo non migliori l'eventuale riposo di un pilota che poi debba trovarsi a prestar servizio.

Se non vado errato proprio questa (divanetti perchè l'algergo non era pagato) fu una delle cause di un incidente di una compagnia regionale in USA, con un turboelica in condizioni di ghiaccio.


No, il pilota per risparmiare preferiva dormire sulle poltrono della crew lounge piuttosto che pagarsi una camera poichè la città in cui era basato non era quella dove viveva.
E comunque si, il problema della fatica è un problema latente molto pericoloso.
Il fatto è che si è passati da uno status osceno, dove i piloti avevano turnazioni ridicole, ad un impiego ben oltre le possibilità di recupero. Soprattutto sul lungo raggio. Quindi a mio avviso si sbagliava prima e si sbaglia di più adesso.

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 Messaggio Inviato: 22/06/2012, 11:53 
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A proposito di fatica, ricordate questo evento??

http://www.ntsb.gov/aviationquery/brief.aspx?ev_id=20080222X00229&key=1

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 Messaggio Inviato: 13/07/2012, 11:27 
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Cita:
Air Berlin crew's fatigued distress call faces safety probe Twitter Print By: Michael Gubisch London 04:36 25 Jun 2012 Source:

A serious incident in May in which the flight crew of an Airbus A330 operated by Air Berlin made a distress call to request an expedited landing in Munich due to pilot fatigue is being probed by Germany's air accident investigation bureau, BFU.

However, some observers have questioned whether the crew's "pan pan" urgency call was genuine or was instead motivated by a desire to highlight concerns over EASA's planned flight-time regulations.

The aircraft was approaching Munich airport after a flight from Palma de Mallorca on 5 May, when the pilots issued the distress call, asking air traffic control for permission to land without delay because, as the European Cockpit Association puts it, they felt "extremely fatigued".

Germany's air navigation service provider, DFS, tells Flightglobal that the crew made the call at 10:15 local time, when the aircraft was 5nm (9km) south of Oberpfaffenhofen airfield, on the western outskirts of Munich. Oberpfaffenhofen is located around 26nm southwest of the city's main airport. The aircraft landed safely 12min after the crew made the call.

BFU declines to provide any details about the investigation, beyond describing it as a serious incident. A preliminary factual report will be published as part of its next monthly information bulletin.

Ilja Schulz, president of the German pilots' union, Vereinigung Cockpit (VC), says he is unsurprised that people would question the motivation for the call.

"I think this incident shows very clearly that pilots are already flying fatigued today even under the existing rules," he says. The union has evidence to prove that today's rules go "far beyond the capabilities of the human body", he adds. VC recently conducted a survey in which 37% of participating pilots claimed to have unintenionally fallen asleep in the cockpit.

Schulz dismisses the suggestion that a pilot would issue a distress call for anything other than a genuine emergency. He points out that they would know the consequences for other aircraft in the vicinity and for air traffic control, not to mention their own careers.

Air Berlin says that there have been no previous incidents at the airline where flight crew departed from standard operating procedures due to pilot fatigue.

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